VIL DU finde & stoppe kopier af DIT online-materiale?

I skolen blev vi kopieret af vores klassekammerater, og det var bestemt ikke rart. Vores forældre sagde dengang at vi “skulle tage det som kompliment”- det er der stadig nogle mennesker der mener man skal, når ens online-materiale er blevet kopieret.

Men jeg må indrømme at jeg synes at du skal gribe ind og sætte en stopper for tekstpirateriet.

Vi er professionelle mennesker, der er ansat i og driver virksomheder. Det hanlder om forretning, fair konkurrence og din virksomhed og dit arbejde eller din omsætning fortjener at du respekterer den – og kræver det samme af andre.

 

Men hvordan & hvor skal man starte?

Desværre er det blevet et stigende problem at konkurrenter kan bruge den teknologiske udvikling til at kopiere video-indhold, tekster der egentligt er skrivebeskyttede, at de køber adgang til e-bøger og deler dem i en venne-flok o.s.v.

Mange virksomheder der har udviklet unikt indhold, effektive reklametekster, webshops, blogindlæg og hjemmesider ved ofte ikke at deres materiale kan være beskyttet af rettigheder, som forbyder andre at kopiere eller imitere.

Pas på, her kommer ananas-i-egen-juice-udmelding: Det kan være super svært at finde ud af hvor man skal tage fat, hvor man skal begynde og hvad der skal til for at stoppe ulovlige kopier. Du kan lære om dine rettigheder og få en handlingsplan til at stoppe ulovlige kopier i PATENTsmarters™ StopOnlineCopy™ kursus-serie.

 

“Vi bliver alle inspireret” af andres indhold, tekster & design

Vi har i årtier kopieret andres idéer, værker, viden og ideer og mange prøver at argumentere med at det er svært at finde grænsen imellem inspiration og plagiering. Jeg oplever ofte kommentaren at “alle gør det jo”.

Men nej. Alle gør det ikke. Der er faktisk rigtigt mange hårdtarbejdende mennesker derude, som bruger inspiration hos kollegerne på en etisk måde. Grænsen mellem inspiration og plagiat er ikke så svær at finde. Og de fleste ved det i maven, når de tager for meget fra andres materiale.

Og selvfølgeligt er det min holdning at du skal starte hos dig selv. Hvis du tidligere har snydt ved at kopiere dine konkurrenter – og ikke er blevet afsløret – hvis du har haft lidt dårlig samvittighed over det indhold du lånte, så stop nu! Respekter det, som andre gør, før du forudsætter at andre skal respektere dit arbejde.

Tyveri af indhold kan være lige så fristende som at køre for stærkt

Måske er det fordi, at det teknisk set bliver nemmere og nemmere at kopiere, fordi to-do-listen er lang og kalenderen proppet? Måske er det fordi risikoen for at blive opdaget er forsvindende lille, når der er så meget materiale at gennemse på nettet? Uanset hvad ser det ud til at det er fristende at kopiere andres indhold, og at tage fra dem, som laver godt indhold, hvor virksomheder har brugt både tid og penge på at udvikle det.

Det kan være nemt at bilde sig selv ind at ingen rigtigt tager skade, at det ikke er “rigtig” tyveri, når ejeren ikke har gjort mere for at gemme materialet væk, når det “bare” ligger frit tilgængeligt – online. Tyveri af indhold er desværre blevet et stigende problem at de fleste erhvervsdrivende efterhånden er blevet ulovligt kopieret.

At komme nemmere og hurtigere i mål er en fristelse der er svær at modstå. Bare tænk på hvor mange fartbøder der udstedes i Danmark hvert år.

Men faktum er: Den der krænker andres rettigheder tager den hurtige løsning hen imod en bedre omsætning – og den der er blevet krænket kan vælge at se til… Eller stoppe det ulovlige, der foregår og forhåbentligt besvise nok til at få en erstatning. Men for at det lykkes, skal man kunne bevise at men er blevet kopieret ogat man er blevet ulovlig kopieret.

Brug dine rettigheder, find kopierne & Bevis at du er blevet kopieret

Denne artikel handler blandt andet om det første skridt på vejen, når du vil gøre brug af dine rettigheder for at stoppe ulovlige kopier.

Jeg giver dig tips til hvordan du kan holde øje med om du kopieres – så det kan bruges som bevis på at det er sket. Altså hvordan du finder kopier af dit online-materiale, som kan virke cirka lige så uoverskueligt som at finde den famøse nål i en høstak.

Lad mig lige ridse op, hvorfor du ikke ikke bare skal se væk og ignorere at du er blevet piratkopieret!

Kopieret indhold er EN KILDE TIL skader på omsætning & omdømme

En kopi af dit indhold på nettet, som du ikke har givet samtykke potentielt en faktor der kan påvirke din omsætning negativt. Prisen kan påvirkes og kundernes lyst til at betale din pris, hvis en billigere “knock-off” version er tilgængelig kan påvirkes.

Ophavsret m.m. er ejendomsrettigheder, ligesom dit hus (bare i en immateriel, altså ikke håndgribelig, form). Så din ejendomsret kan være krænket – og det er ulovligt.

Det kan altså blive en ret ubehagelig, pinlig og måske endda en skadelig sag for dig og dit omdømme på lang sigt, når sådan en efterligning får lov til at rumstere derude i æteren.

Forestil dig hvilken effekt en dårlig efterligning kan have, hvis det ser ud som om den kommer fra dig. Måske får du klager fra kunder du aldrig har solgt til, eller du risikerer at tilliden til dig, fra dine kunder forsvinder, eller at de ikke vil betale den pris, som produktet egentligt er værd.

Google påvirkes – Tid & penge brugt op SEO optimering spildt

Måske er du virkeligt god til at sælge organisk – men måske bruger du også en masse krudt eller penge på, at dit indhold er SEO-optimeret.

Kopier kan også gøre ondt på bundlinjen her:

Dine Google-søgninger bliver også påvirket af, at der findes den samme eller lignende tekst mange gange på nettet. Uden at jeg er ekspert på området, så er det ikke hemmeligt – og derfor heller ikke gået min næse forbi, at Google og andre søgemaskiner påvirkes af “duplicate content” og ikke længere vurderer dit materiale som unikt og det kan påvirke din rangliste-placering.

Det kan ende med at ligne en tyv

Lad mig fortælle dig hvad min oplevelse af kopi-kriserne derude er:

Det er næsten endnu mere stressprovokerende at blive kopieret eller misbrugt som “inspirationskilde” af kendte og succesrige mennesker, end at det sker fordi en uvidende nystartet iværksætter kommer til at overskride grænserne.

Misforstå mig ikke, begge dele er ikke okay og kan have negative effekter på forskellige aspekter af dit salg og omdømme. Men tænk på hvad der sker, hvis du ender med at se ud til at være tyven eller piraten, bare fordi du er mindre kendt, end den der plagierer dig. “Talk about ubehageligt” *gisp*.

Få lukket ned for ulovlige kopier og imitationer!

Du kan gøre meget for at det bliver mindre attraktivt at kopiere eller efterligne dig. Men selv hvis du forebygger, kan det alligevel ske (og det gør det – hvis du allerede har, eller regner med at få success) og så skal du sørge for at lukke ned for de ulovlige kopier. Men først skal du jo finde dem…

Her er 3 forslag til, hvordan du finder kopierne på nettet
Her er 3 ting du kan gøre for at finde copycat-skurke derude. Lav regelmæssige check. Jo oftere jo bedre:

1) Den indlysende:

Google Brug søgemaskiner. Tag udklip og karakteristiske fraser fra dit materiale og Google dem. Se om du lander i top 10, og hvis ikke hvem gør så. Tjek deres tekster. (Og husk lige kun at søge på det du ikke har “lånt” andre steder fra. Hvis du vil respekteres for dit arbejde, skal du også respektere andres!)

2) Den lidt ubehagelige:

Følg dine konkurrenter og kolleger (men pas på!). Det kan føles lidt strengt, men du må godt købe andres kurser eller tilmelde dig deres nyhedsbreve – du skal bare være varmsom omkring hvad du bruger det til.

Der kan du finde lovlig inspiration til eget indhold (hvis du ikke efterligner eller kopierer), men du kan også se hvis tekster, billeder eller lignende kommer for tæt på dine ting. Det er vigtigt at du passer på at du ikke overreagerer eller overvurdere hvad der er dit.

Hvis i arbejder i samme branche, så kan tekster ligne hinanden og en kort overskift eller tekst er ikke altid noget der giver rettigheder – hvis du bruger almindelige hverdagsfraser og branchetermer kan du ikke rigtigt tillade andre at bruge samme indhold.

Du kan også risikere at du kan udstilles som efteraber eller copycat hvis du følger andres nyhedsbreve og udkommer med lignende indhold efter et par uger.

Så hvis du følger andre, sikre dig at du kan dokumentere at dit arbejde er baseret på selvstændigt udviklet materiale og ikke en gang “copy-paste-krydret-med-et-par-sprogforandringer”…

3) De usynlige hjælpere: Nyttige analyseværktøjer

Tjek f.eks. disse to redskaber: https://whocopied.me/ og https://tekstognode.dk/ – det e lidt mere automatiserede “sladderhanke”, som du kan knytte til din hjemmeside eller tilmeldes via registrering.

Wocopiedme kan hjælpe dig med at læse din hjemmesidetekst og dit hjemmesidemateriale og gennemsøger nettet for lignende indhold og giver dig besked.

Det er umiddelbart rigtigt smart og jeg synes at du skal se om det giver pote. Jeg har ikke selv prøvet det endnu – men er i gang med at sætte det op. Og jeg ved at kendte onlinekursus-skabere sværger til dette værktøj. Men der findes andre løsninger, som du også bør overveje.

Copydan Tekst og Node har hjulpet min virksomheds-coach med at få penge fordi en uddannelsesvirksomhed brugte hans blog-artikel i undervisningen.

Du har som rettighedshaver ret til vederlag, når dit materiale kopieres på uddannelsesinstitutioner eller i virksomheder og Copydan skriver at de alene i 2021 fordelte mere end 340.000.000 DKK til over 70.000 danske og udenlandske forfattere, journalister, komponister, illustratorer, udgivere og andre rettighedshavere.

Det er ret sandsynligt at Copydan også repræsenterer dig. Tjek hjemmesiden ud og registrer dig, så du er på deres radar. Måske en hjælp til dig der vil undgå anklager “den anden vej”…

Værktøjer som Copyscape og Grammerly (gratis) kan bruges til at finde online-plagiater. Du kan indsætte en tekst og AI’en søger internettet igennem for at se om der er kopier eller efterligninger af teksten online.

Du kan også bruge dem, hvis du selv er nervøs for om du er kommet til at kopiere andre – eller kan komme til at se ud som om du har gjort det.

Indsæt din tekst inden du offentliggør den og arbejd videre med den, hvis den ligger over 10% i “plagiarism score”. Jeg vil selv allerhelst ligge på 0%, men i nogle brancher kan det være svært at opnå, fordi der er så mange gængse og overlappende formuleringer, som går igen, som af softwaren kan fortolkes som genbrug.

Selvom du er sikker på at du ikke kopierer andre, kan det være rart at vide at man har et “objektivt” dobbelttjek (og en rapport man kan gemme som dokumentation “just in case”) på det materiale man offentliggør.

Jeg håber, at dette hjælper dig (og andre) med at beskytte dine rettigheder, undgå at kopier forbliver skjult i mængden og sikre at du kan tjene penge på dit hårde arbejde!

 

* * * *

 

Har du brug for mere håndgribelig viden?

Få den her…

I PATENTsmarters™ StopOnlineCopy™ kursus-serie kan du lære mere om hvilke rettigheder og love, der beskytter dig som original-forfatter eller producent og hvordan du bruger dem effektivt til at forebygge kopier og efterligninger – eller hvordan du stopper dem du opdager.

Så får du praktiske tips til hvad du kan gøre, hvad du skal forberede dig på og blive klar til, når snylteriet starter, fordi andre vil have en bid af din success.

Er det stadig lidt uoverskueligt? Har du brug for en personlig vejvisning? Du kan booke mig til en 1:1 mentor samtale, hvor jeg hjælper dig på vej.

Find copycatten, illustrreret af Gyde

Lignende Indhold

Ingen resultater fundet

Siden du anmodede om kunne ikke findes. Prøv at præciser din søgning, eller brug navigationen ovenfor til at lokalisere indlægget.